Educația nu înseamnă pregătire pentru viață; educația este viață însăși.

Chestionarele SASAT la Școala Berezeni

13.10.2022

Elevii Școlii Gimnaziale ,,Anastasie Fătu" Berezeni au completat chestionarele SASAT. Diriginții au completat centralizatoarele pe clasă, iar apoi s-a făcut centralizatorul pe școală pentru a putea trage concluziile necesare și a urca rezultatele pe platforma SIIIR. 

SASAT este un instrument de evaluare a succesului școlar care permite şcolilor să colecteze informaţii printr-un sondaj aplicat elevilor cu privire la sprijinul parental, emoţional şi şcolar, sprijinul din partea profesorilor, sentimentul de apartenenţă la şcoală, mediul din clasă, comportament şcolar şi aspiraţiile şi planurile de viitor ale elevilor.



Despre MATE...

Părăsirea Timpurie a Şcolii este un fenomen complex declanşat de un ansamblu de cauze asociate cu diverşi factori de risc, de la contexte individuale şi familiale şi medii socio-economice până la factori culturali şi sociali. Ministerul Educaţiei a selectat reducerea PTŞ drept cea mai importantă prioritate la nivel de politici, care necesită aprofundare la nivelul programelor şi completare cu politici adecvate pentru a combate PTŞ prin măsuri preventive mai eficiente şi mecanisme care să vizeze elevii în situaţie de risc. Instituirea unui Mecanism de Avertizare Timpurie în Educaţie (MATE) pentru reducerea PTŞ a reprezentat una dintre principalele măsuri stipulate în Strategia Naţională de reducere a PTŞ.

În acest context, MATE reprezintă un cadru instituţional şi procedural bazat pe un set de instrumente care permite Ministerului Educaţiei, inspectoratelor şcolare şi şcolilor să identifice elevii în risc de abandon sau părăsire timpurie, cu nevoi specifice şi sa-i sprijine corespunzător şi la momentul oportun pentru parcurgerea şi finalizarea cu succes a studiilor, pe baza unor semnale timpurii înregistrare în sistemul de date.

MATE a devenit din ce în ce mai important şi mai relevant, pentru a veni în întâmpinarea numărului tot mai mare de elevi şi copii vulnerabili, aflaţi în situaţie de risc de a părăsi şcoala. Această perioadă de pandemie a fost caracterizată de întreruperi prelungite ale procesului de învăţământ, care au afectat mulţi elevi. Elevii dezavantajaţi din punct de vedere al educaţiei şi sau/al statutului socio-economic, care au acumulat decalaje de învăţare, au fost cei care în mod special nu s-au adaptat strategiilor deînvăţare prin intermediul tehnologiei şi al internetului, crescând şi mai mult numărul celor deja expuşi riscului de PTŞ.

MATE oferă un cadru coerent şi unitar pentru detectarea, identificarea şi luarea în evidenţă timpurie a elevilor în situaţie de risc de PTŞ. Acest cadru se bazează pe colectarea în timp reala datelor cu privire la semnele timpurii - performanţă academică scăzută, repetarea clasei, absenţe, comportament şcolar inadecvat - care permit personalului şcolii şi factorilor de decizie de la nivel judeţean şi central să coordoneze, să planifice şi să pună în aplicare măsuri adecvate şi imediate pentru a atenua riscurile şi problemele identificate la nivelul elevilor, al clasei şi al şcolii. O astfel de abordare integrată la toate nivelurile va permite o monitorizare atentă şi ajustări realizate în timp util pentru a atinge obiectivul României privind rata de PTŞ şi pentru alinierea la nivelurile medii corespunzătoare ale UE.

MATE se adresează celor mai vulnerabili copii din ţară, în special celor care locuiesc în zone rurale/urbane mici şi marginalizate; copiilor cu nevoi educaţionale speciale (CES) sau cu dizabilităţi; copiilor romi; şi copiilor aflaţi în pericol de excluziune socială din cauza sărăciei, a lipsei locuinţelor, a familiilor monoparentale, a părinţilor analfabeţi şi a altor riscuri sociale.

Intervenţiile MATE vizează elevii de gimnaziu (clasele V - VIII), deoarece riscul de abandon şcolar este mai mare în învăţământul gimnazial, în special în clasa a V-a, anul de tranziţie dela ciclul primar la cel gimnazial. MATE vizează următoarele grupuri: (1) elevii cu risc de abandon şcolar şi de PTŞ; (2) copiii de vârstă şcolară (6-17 ani) care nu au fost înscrişi niciodată la şcoală; (3) copiii de vârstă şcolară (6-17 ani) care părăsit timpuriu şcoala; şi (4) tinerii cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani, inclusiv copiii migranţi, care au absolvit cel mult învăţământul secundar inferior (echivalentul clasei a VIII-a) şi nu s-au înscris în nicio altă formă de educaţie sau de formare profesională.

Ţinând cont de cele mai bune practici atât la nivel european, cât şi la nivel naţional privind prevenirea şi reducerea PTŞ, MATE promovează o abordare cuprinzătoare şi multinivel pentru reducerea ratei de PTŞ. MATE constă în măsuri de prevenire, intervenţie şi compensare şi în acţiuni la nivelul şcolii pentru prevenirea şi atenuarea ratei de PTŞ. Astfel, MATE identifică timpuriu elevii aflaţi în risc de abandon şcolar şi acţionează pentru asigurarea unui climat pozitiv în şcoli dar şi corectează şi compensează abandonul şcolar, sprijinind reîntoarcerea în sistem acopiilor şi tinerilor care sunt în afara şcolii.

Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți